Alles-In-Huis met SeizoenSerre

Mathijs Vallinga 28-03-2017
2 reacties

Op deze pagina vind u alle Innovatieve Aanpakken. Zie ook de kaart voor een geografisch overzicht van de aanpakken in één oogopslag.

Reimarkt is de winkel waar je duurzaam wonen kunt kopen. Haar missie is om duurzaam wonen voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken. Kant en klare producten en pakketten die de klant kan kopen afhankelijk van zijn smaak en budget.

Zogenaamde `no regret` maatregelen die uit te breiden zijn tot de woning uiteindelijk energieneutraal is.

Reimarkt Enschede is een initiatief van KUUB, KAW, Ten Hag Makelaars. Al sinds 2014 vormt Reimarkt dé winkel voor duurzame woningverbetering in Enschede. Al meer dan 1.200 bewoners hebben met Reimarkt hun woning verbeterd.

Reimarkt heeft een nieuw product ontwikkeld, het zogenoemde Alles-In-Huis met SeizoenSerre. Dit is gebaseerd op het energieneutrale renovatieconcept van Prêt a Loger, een initiatief van de TU Delft, waarbij extra wooncomfort en woonbeleving centraal staan. Dit zijn voor particuliere eigenaren belangrijke drijvers voor investeringen in duurzaamheid, vaak belangrijker dan financieel voordeel.

Reimarkt ontwikkelt dit verder tot kant en klaar woonproduct voor rijtjeshuizen met bouwjaar tussen 1945 en 1974. Centraal in deze aanpak staat het veraangenamen van de woning. Extra leefruimte, en ook nog energieneutraal. Het doel is om dit product eind 2017 `in de winkel` te hebben liggen.

Een belangrijk deel van deze aanpak betreft het toevoegen van een Seizoen Serre, de eyecatcher van NOM product Alles-In-huis met Seizoen Serre. Dit product voegt naast energetisch voordeel kwaliteit toe aan de woning. Het is een product dat mensen willen hebben. Hiervan hebben we al proof of concept van het paviljoen aan de TU Delft.

Het NOM product is volledig ontwikkeld. Toch kunnen we maar een deel leren van theorie en tekeningen: Toepassing in de praktijk zal de echte kennispiek opleveren! Met de realisatie van het product Alles-In-Huis met Seizoen Serre in Den Bosch zal de eerste pilot fase gerealiseerd en geoptimaliseerd worden, de opmaat voor realisatie in Nederland.

De Seizoen Serre is al klaar voor realisatie, het zal worden aangeboden in combinatie met onze no-regret verduurzamingspakketten. Alles-In-Huis zal uiteindelijk samengevoegd worden met de Seizoen Serre en zo een volledig NOM product vormen.

Twitter

Op de kaart

2  reacties

Alfred Middelkamp 06-04-18 om 22:24

In de VNG-aanpak “Alles-In-Huis met SeizoenSerre” benaderen wij de NoM-oplossing als een woonproduct, een zeer aantrekkelijk product. In met name de eerste fase willen wij dan ook veel gebruik maken van aantrekkelijke beelden die tot een eerste actie verleiden, ook online, met name via Facebook. In de vervolgfase willen wij bewoners op drie niveaus betrekken bij de klantreis: als pionier, als geïnteresseerde of als volger. Ook hierin speelt Facebook een belangrijke rol: om de informatie geportioneerd en aantrekkelijk aan te bieden, om de bijeenkomsten als echt bijzonder neer te zetten en om de pioniers en hun klantreis ook echt in het zonnetje te zetten, ook richting hun eigen sociale netwerk.

Samen met expert Sybren Smith van FrankWatching hebben wij gekeken hoe wij de inzet op Facebook verder kunnen verbeteren en vooral kunnen meten. Dat doen we in een aantal werksessies. Tussendoor kunnen wij telkens de benodigde aanpassingen doen, zodat de resultaten hiervan ook weer beschikbaar zijn in de volgende werksessie.

In werksessie 1 hebben wij de huidige advertentie-activiteiten geanalyseerd. De leerpunten van deze sessie zijn:
- Door te sturen op sitebezoek krijg je weliswaar veel websitebezoekers maar niet per se veel conversie.
- Facebook is een goed middel is voor laagdrempelige conversie, zoals het aanvragen van een folder, maar niet voor hoogdrempelige conversie zoals het maken van een afspraak waarvoor je gegevens als adres en telefoonnummer moet achterlaten.
- Door te kiezen voor leadadvertenties zal Facebook je advertentie laten zien aan mensen van wie de kans groter is dat ze ook tot conversie overgaan. Er zijn twee soorten, in de eerste versie stuur je mensen alsnog naar je website. In de tweede variant vindt de conversie direct in Facebook plaats. We hebben deze beide varianten nu ingezet om naast elkaar te testen. Na een week looptijd gaat het ongeveer gelijk op.
- Wat voor ons heel relevant is, is remarketing. Dit helpt ons om mensen die op een bijeenkomst zijn geweest of eerder interesse hebben getoond door de folder aan te vragen, vast te houden. Dit zijn trajecten met een lange adem, en nu kunnen we hun blijven prikkelen. Facebook biedt hiervoor verschillende mogelijkheden: (1) een advertentie die mensen 30 dagen lang tegen kunnen komen, (2) het delen van emailadressen uit je CRM met Facebook (dit is wel discutabel in verband met privacy) en (3) de advertentie laten zien aan mensen die een van je video’s hebben bekeken.
- Voor remarketing van websitebezoekers en leadadvertenties naar je website heb je een Facebook pixel nodig. Die mag je niet zomaar op je website plaatsen. Mensen moeten actief toestemming geven dat je hun gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden.

Wij willen onze kennis en ervaring met Facebook graag delen met andere partijen die hier mee bezig zijn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tessel de Rooij (tessel@reimarkt.nl / +31613128498) of Sybren Smith (via FrankWatching).

Alfred Middelkamp 06-04-18 om 22:46

In de VNG-aanpak “Alles-In-Huis met SeizoenSerre” (TWE2) zetten wij de NoM-oplossing neer als een aantrekkelijk woonproduct. Daarnaast komt nu vanuit de eerste uitvoeringen de mogelijkheid naar voren om referentieverhalen vast te leggen, waarmee weer nieuwe bewoners overtuigd kunnen worden. Maar het belangrijkste: in de klantreisbegeleiding maken wij veel gebruik van bijeenkomsten voor de benodigde informatieoverdracht, die wij aantrekkelijk willen neerzetten om veel publiek te trekken.

Voor deze vier aspecten (product, referenties, bijeenkomsten én informatieoverdracht) denken wij dat het medium video heel geschikt is. Wij missen echter de kennis om dit middel goed in te zetten. Daarom hebben wij samen met expert Peter van der Honing van Docwerk aan de hand van een “voorbeeldopname” gekeken naar de mogelijkheden van video en de aanpak hiervan.

De belangrijkste leerpunten staan hieronder kort beschreven:
- Locatiecheck: Het is belangrijk om van te voren de locaties goed in kaart te brengen. Past de setting bij wat je met de film wilt vertellen? Hoe zit het met het licht? Heb ik lampen nodig? Zijn er nog dingen die je op moet ruimen? Dingen die je moet regelen? Doe dat vooraf. Een draaidag is vaak strak gepland en je komt vaak tijd tekort.
- Planning: Zorg ervoor dat je de locatiehouders op de hoogte brengt van eventuele uitloop. In onze situatie was de bewoner van de woning niet goed geïnformeerd over eventuele uitloop. Hierdoor ontstond er wel wat stress omdat we moesten opschieten.
- Regie: Wie heeft de leiding? Bij een professionele filmopname lopen er behoorlijk wat mensen rond op een draaidag. Zorg ervoor dat iedereen weet wat zijn of haar rol is. Het klinkt vanzelfsprekend, maar bij ons was het bijvoorbeeld niet duidelijk wie de rol van interviewer op zich nam.
- Script: Wij hebben van te voren een script bedacht en compleet uitgeschreven voor de adviseur en de bewoner. Je zag op de dag van de opname dat de adviseur moeite had met de tekst omdat het niet zijn eigen tekst was. Een volgende keer moeten we de personen die een rol hebben in de film meer betrekken bij het opstellen van het script. Hierdoor krijg je een meer natuurlijke manier van vertellen en dit zie je terug op beeld.
- Shots: Bedenk goed van te voren welke tussenshots je graag op film wil. Zorg ervoor dat je voor elke scene genoeg tussenshots maakt om in de montage eventuele continuïteitsproblemen op te lossen en voor voldoende afwisseling te zorgen. Daarnaast is het van belang dat je een prioritering maakt van shots. Kom je in tijdsnood? Omdat je weet welke shots minder belangrijk zijn kun je ze ter plekke makkelijker doorstrepen.
- Testen: Meten=weten. Dat kun je natuurlijk ook met film doen. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen om verschillende scenes op te nemen om zo ook de mogelijkheid te hebben om het filmpje een iets andere insteek te geven. Je kunt dan testen welk filmpje beter ‘’werkt’’.
- Kort vs. Lang: Waar ga je de film voor gebruiken? Gebruik je het filmpje op Facebook? Dan moet je wat sneller ‘’To the point’’ komen. De aandachtspanne is kort en er is bijvoorbeeld geen tijd voor een wat langere introductie. Filmpjes kun je automatisch laten afspelen, maar vaak staat wel het geluid uit. Door te ondertitelen los je dit probleem op. Gebruik je het filmpje voor bijvoorbeeld een bijeenkomst, dan mag die best wat langer zijn.
- Bepaal van tevoren een stijl: Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de stijl van het filmpje. Deze moet aansluiten bij je propositie en de kernwaarden van je bedrijf. Ga bijvoorbeeld geen hele gelikte filmpjes maken als jij je presenteert als no-nonsense bedrijf.
- Monteren: Als je zelf een filmpje maakt denk je misschien dat je behoorlijke kennis moet hebben om er een fatsoenlijk filmpje van te maken. Heel goed monteren is een vak apart, maar de basisvaardigheden voor monteren zijn gemakkelijk aan te leren. YouTube is een prima basis om deze skills te leren. Learning bij doing! Zie ook deze link: https://www.youtube.com/watch?v=e-reoNkFKK0

Voor wie meer wil weten over deze sessie en bijvoorbeeld het script wil zien: neem gerust contact op met Joost Boon (joost@reimarkt.nl / +31650515592).