Activering, klantsegmentatie en aanbodselectie met energie inzicht

Op deze pagina vind u alle Innovatieve Aanpakken. Zie ook de kaart voor een geografisch overzicht van de aanpakken in één oogopslag.

Groningen Woont Slim (GWS) is sinds 2013 het energieloket van Groningen. Als Blok voor Blok project zijn concepten en instrumenten (klantreis, CRM, e-tools) ontwikkeld, die momenteel in heel Nederland navolging vinden.

Inmiddels hebben een kleine 10.000 bewoners ‘eerste hulp bij energiebesparing’ gekregen. In de loop der jaren zijn meer dan twintig marketing- en communicatie instrumenten ingezet en wekelijks bereiken we duizenden mensen met onze (online) marketing. Het ontbreekt echter aan een medium waarmee we met bewoners een langdurige relatie kunnen aangaan, ze leren kennen, beter kunnen segmenteren (anders dan wijk, woningtype of klantfase) en die we vervolgens op het juiste moment ook een passend aanbod kunnen bieden.

Door een coproductie met Enpuls gaat dat veranderen. Zij gaan hun landelijke monitoringsplatform mijnenergieinzicht.nl voor Groningen ombouwen naar slimenergieinzicht.nl (SEI), waarmee voor GWS de unieke mogelijkheid ontstaat om bij productontwikkeling en marketing te kunnen segmenteren op woningtype, bewonerstypologie èn verbruiksprofiel.

De kansen in het versterken van onze bedrijfsvoering zijn legio; in dit voorstel maken we dat concreet aan de hand van één specifieke product-markt-combinatie. We richten ons op de man met een passie voor techniek. Hem gaan we inzicht bieden in zijn verbruik, we vertellen over de voordelen en techniek van PV en zullen hem op slimme momenten een aanbod doen voor zonnepanelen, converter en dergelijke.

We gebruiken de slimme-meter-plaatsing als startpunt van zijn klantreis. Een enorm krachtig natuurlijk moment. Daarnaast wordt onze totale dienstverlening sterker en het bereik van al onze adviesdiensten groter.

Natuurlijk gaan we ook in gesprek over de reis naar energieneutraal leven. En upsellen op basis van nieuwe verbruiksgegevens en producten die eerder door vergelijkbare huishoudens zijn afgenomen? Hoe mooi is dat?

Met deze aanpak willen we economische potentie bewijzen van het gebruik van de slimme meter en monitoringsplatform. Bij succes zal opgeschaald worden naar andere gemeenten in Nederland.

Twitter

Op de kaart

2  reacties

Alfred Middelkamp 06-04-18 om 22:06

Binnen "SLIMenergieinzicht" communiceren wij via een fors aantal kanalen. De communicatie leidt naar twee platforms: SLIMenergieinzicht (SEI) en de website van Groningen Woont SLIM (GWS). Bovendien proberen wij op de SEI-site bewoners te verleiden om in actie te komen bij GWS en enthousiasmeren wij op de GWS-site bewoners om ook lid te worden van SEI. Beide sites zijn bovendien te benaderen vanuit zoekacties via Google.

Wij lopen in de meetbaarheid en optimalisatie van onze marketingcommunicatie aan tegen deze complexe combinatie van drie webplatforms (SEI, GWS en Google) en een berg aan verkeer tussen deze sites. Bepaalde onderdelen hiervan waren niet goed te meten met Google Analytics. Dit kan wel worden gemeten met Google Tag Manager. Expert Pascal Selles heeft ons in een sessie op weg geholpen met deze tool.

De belangrijkste leerpunten van deze sessie zijn:
- Tag Manager is een "intermediair" tussen je website en Google Analytics. De huidige Analytics-codes in je site moeten dus worden vervangen door de "Tag Manager"-codes.
- Tag manager werkt met tags en triggers. Een tag is wat je meet, en de trigger is wanneer je dit wilt meten. Bijvoorbeeld een tag is een knop en de trigger geeft aan dat je die knop wilt meten als erop gedrukt wordt.
- Met Tag Manager is ook de laadsnelheid van pagina's te meten.
- Het gebruik van Tag Manager betekent ook dat je verschillende privacy-eisen goed in acht moet nemen, bijvoorbeeld het anonimiseren van IP-adressen. Het is verstandig om dat ook te laten checken door een expert.

Wij willen onze kennis en ervaring met Google Tag Manager graag delen met andere partijen die hier mee bezig zijn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tessel de Rooij (tessel@reimarkt.nl / +31613128498) of Pascal Selles (pselles@hayona.nl).

Alfred Middelkamp 06-04-18 om 22:35

Binnen het traject SLIMenergieinzicht maken wij van de verbruiksinformatie van deelnemers frequent een verhaal dat we buurt-, wijk en gemeentegericht vertellen om zo andere bewoners te interesseren voor de tool. Dat betekent dat we van cijfers een aantrekkelijk verhaal moeten maken. Daarnaast moeten we dit verhaal vertellen vanuit een “dubbele afzender”: de combinatie van het platform SEI en verduurzamingspartner Groningen Woont SLIM (GWS). Bovendien weten wij dat wij op dit moment vooral een oudere doelgroep betrekken, de groep van jongere huiseigenaren voelt zich nog onvoldoende aangesproken door onze boodschap.

Met name visueel is dit voor ons een grote uitdaging. Wij willen niet alleen aantrekkelijke en activerende boodschappen maken van de cijfermatige informatie uit het platform, deze boodschappen moeten samen over alle kanalen heen ook een consistente uitstraling hebben die past bij onze kernwaarden (klantgericht, betrouwbaar, transparant, simpel en snel).

Met expert Frits van Essen van Idesigned heeft Joost Boon (onze ontwerper) in detail gekeken naar onze visuele identiteit. Het onderscheid tussen Pathos, Ethos en Logos is hierbij belangrijk: waar nu Logos de boventoon voert (Overtuiging door middel van logische redenering en feiten), laat de jongere doelgroep zich sneller overtuigen door Ethos en Pathos. Wie is de afzender? Welke emoties roept het op? Ze zijn in de basis niet geïnteresseerd in techniek en besparing.

Onze verbeterpunten zijn als volgt samen te vatten:
- Gebruik aantrekkelijke fotografie met jonge mensen in beeld.
- Laat de afzender duidelijker naar voren komen.
- Vertaal de besparing naar voordelen (i.p.v. 1x per jaar op vakantie 2x per jaar op vakantie).
- Vertaal de payoff van Groningen Woont SLIM (makkelijk en persoonlijk duurzaam verbeteren) beter naar het SEI-platform.
- Alleen lachende mensen op foto’s is niet voldoende. Denk na over hoe je de fotografie nog meer aan kan laten sluiten bij waar je klanten zitten en waardoor zij overtuigd worden.
- Werk de persona’s verder uit en begin bij de pijn van mensen. Voor wie doen we het? Welke mensen willen we bereiken met SEI en waardoor worden zij overtuigd?

Wie meer wil weten over visuele identiteit kan contact opnemen met Joost Boon (joost@reimarkt.nl / +31650515592) of Frits van Essen (info@idesigned.nl / +31642473618).